11.05.2008

APA PERLU DEBAT DAN TANGKAP SI JERUNG?

Oleh: Sahabat-Gunung
www.sahabatgunung9506.blogspot.com

Kenapa perlu berdebat, kenapa perlu tangkap jerung politik wang? Dua persoalan yang menjadi perbualan antara sahabat-sahabat dalam pergerakan Pemuda, untuk dipandang sebagai satu isu yang harus diperbincangkan khususnya di peringkat akar umbi.

Perlu kita berdebat untuk menjadi Ketua Pemuda UMNO, perlulah kita menangkap jerung-jerung politik wang untuk kita menjadi Ketua Pemuda UMNO? Bagi aku, dua persoalan ini harus difikirkan sendiri oleh mereka yang mengeluarkan kenyataan sedemikian, supaya jangan dilihat sebagai seperti anjing menyalak di tepi bukit.

Apa yang nak aku utarakan kali ini, bahawa kita Pemuda UMNO harus diperkukuh dan diperteguhkan. Pemuda UMNO jangan mudah melatah tetapi bersatu dalam meletakkan pergerakan kita, Pemuda kita di satu tahap yang cukup kuat dan selesa.

Untung nasib bangsa kita, maju-mundur, kaya miskin dan hina mulianya bangsa kita terletak di tangan kita, biarlah kita yang menentukannya. Keutuhan perpaduan bangsa tidak harus dikorbankan kerana ketaksuban kepada dimensi perjuangan yang kecil atas apa jua isu yang sempit, yang boleh mengugat keharmonian dan kesepakatan kita selama ini.

Pemuda merupakan tapak semaian untuk pupuk dan mencanai pemikiran barisan pelapis kepimpinan masa depan. Pada hari ini, berapa ramaikah anak muda atau belia yang bersama-sama dengan kita dan menyokong UMNO dan BN. Adakah kita cukup selesa dengan sokongan anak muda? Aku yakin ramai yang menyedari hakikat bahawa orang muda dan belia tidak bersama kita pada hari ini.

Oleh itu, sudah menjadi tanggungjawab kita, tanggungjawab Pemuda UMNO untuk terus mendampingi generasi muda baik di kota mahupun desa, baik di tempat kerja ataupun adik-adik kita di IPT dan di bangku-bangku sekolah lagi.

Mereka tidak boleh diabaikan, tidak boleh dipinggirkan kerana mereka adalah tenaga pendesak baru yang mampu mencorakkan senario politik tanahair. Lihat sahaja keputusan PRU12 yang lalu, berapa peratus yang menyokong kita.

Jangan biarkan mereka terus rasa terpinggir dari UMNO ataupun kita sengaja yang rasa kononnya cukup kuat pada hari ini, untuk terus meminggirkan golongan muda ini. Jangan hanya meletakkan golongan kontraktor atau businessman dalam UMNO, hingga terlupa golongan pendidik, pensyarah, petani, pesawah, nelayan mahupun pembantu am rendah untuk sama-sama bersama kita di dalam UMNO.

Barisan Pemuda yang memahami intipati, aspirasi, asas, dasar dan matlamat perjuangan UMNO harus bersedia dan harus berani turun padang, ke mana sahaja untuk menyampaikan pandangan, berdialog, berhujah dan menerangkan wawasan perjuangan kita secara berhadapan dengan golongan muda ini.

Kegagalan kita laksana program atau bertindak sedemikian dikhuatiri akan terus menjauhkan anak-anak muda dari memahami, mendampingi, menerima dan menyokong perjuangan UMNO. Kita seharusnya meyakinkan mereka bahawa UMNO adalah perjuangan yang relevan sepanjang zaman, yang mempunyai hikmah berpolitik yang terbaik untuk meneruskan perjuangan meninggikan martabat bangsa dan syiar Islam, serta memajukan Negara dan rakyat Malaysia.

Tak perlu debat, tak perlu tangkap jerung tetapi mereka-mereka yang menawarkan diri bertanding dalam apa jua jawatan dalam Pemuda nanti, harus berupaya meningkatkan aktiviti berorientasikan perkhidmatan di setiap bahagian dan cawangan UMNO di seluruh Negara, jangan sampai dok fikir dan rebut jawatan di peringkat pusat, bahagian dan cawangan kita sendiri pun dengan mudahb ditembusi anasir-anasir pembangkang.

Oleh itu, program-program kemasyarakatan yang kita lakukan, akan dapat menarik lebih ramai pendukung dan penyokong kepada perjuangan kita, perjuangan UMNO. Radikalisme dan dinamisme kita harus kea rah menjamin UMNO untuk bersedia berubah.... dengan mengubahsuai pendekatan, gerak kerja, terus peka dengan persekitaran masyarakat, bersikap proaktif dalam memenuhi tuntutan semasa dan masyarakat.

Masyarakat tidak boleh dibangunkan, disedarkan dengan pidato, debat dan retorik perjuangan, tidak juga melalui janji dan slogan, jauh sekali dengan perbuatan demonstrasi dan perbuatan huru-hara di jalan-jalan raya sebagaimana yang dibuat oleh penyokong-penyokong Anwar Ibrahim dan Hindraf. Ini semua perbuatan yang tidak bertamadun. Tetapi masyarakat perlu dibangunkan dengan agenda yang lengkap dengan wawasan yang jelas dan rangka kerja yang khusus dan teratur.

Jangan kaburkan fokus perjuangan kita. Tenaga kita diperlukan untuk melaksanakan wadah perjuangan yang lebih besar. Kita perlu bekerja kuat untuk memastikan kita menguasai pasaran lebih luas dalam usaha mengukuhkan ekonomi dan politik kita.

Tepuk dada tanyalah hati... siapa pilihan kita dalam menerajui pergerakan Pemuda, adakah calon kita atau ketua kita nanti benar-benar dapat memenuhi aspirasi golongan muda, seterusnya akan kembali menyokong kita.

Yakinlah, bahawa masyarakat sedang memerhatikan kita. Mereka akan memerhatikan kita sehingga Mac ini, untuk mereka menetapkan pilihan mereka sama ada akan terus menyokong kita atau menghukum kita pada PRU yang akan datang.

No comments: