10.06.2008

SUKAN MAMPU ERATKAN HUBUNGAN SESAMA PEMUDA

Benarkah golongan muda semakin menjauhkan diri dengan UMNO. Benarkah program-program Pemuda UMNO tidak mampu menarik minat orang muda, benarkah program-program Pemuda hanya melepaskan batuk di tangga. Yang pasti, program Pemuda sama sekali menjarakkan orang muda terhadap UMNO khususnya Pemuda.

Kalau benarlah tekaan di atas, adakah pemuda UMNO harus terus mendiamkan diri. Bagaimana hendak mengembalikan sokongan kepada Pemuda kalau kita tidak melihat apa yang mereka hendak dari Pemuda.

Adakah program-program Perhimpunan besar, ceramah perdana dan majlis-majlis forum mampu menarik golongan muda kepada UMNO…. Adakah program-program sedemikian yang mereka mahukan?

Jawapannya, tidak sama sekali. Oleh yang demikian, saya ingin mencadangkan kepada Pemuda khususnya Pemuda UMNO Lembah Pantai meletakkan sasaran dan perancangan, program yang mampu menarik golongan ini kepada UMNO di samping merapatkan hubungan ahli yang telah sedia ada. Tak guna ada ahli, tapi dibiarkan berkeliaran tanpa arah tuju yang sebenar.

Oleh itu, saya ingin mencadangkan dua program permulaan yang boleh dibuat ialah program sukan dan program usahawan muda kepada Pemuda UMNO khususnya di Lembah Pantai.

Kita sedar, ramai di kalangan Pemuda hari ini, tidak mempunyai pekerjaan atau pendapatan yang tetap, oleh yang demikian, satu jalan harus dicari untuk kita bersama-sama mengerakkan program usahawan bagi memastikan belia dan Pemuda kita tidak cukup makan…. Kan slogan UMNO sendiri Prihatin Kepada Masyarakat.

Oleh itu, sebelum kita prihatin pada masyarakat, kena tengok anak-anak buah dulu. Dah makan ke, dah minum ke. Anak-anak buah kita juga mempunyai keluarga, anak bininya dan makan ke… jangan lepas tengkolok sendiri ajer.

Satu lagi, sukan juga boleh menarik minat generasi muda kepada pemuda dan dalam masa yang sama, merapatkan hubungan sesama ahli Pemuda. Contohnya, bolasepak, futsal dan badminton.

Dalam hal ini, aku menyokong penuh dengan sikap dan langkah yang dibuat oleh Naib Ketua Pemuda Titiwangsa, Tuan Idham Yassier. Dia nampaknya faham dengan kehendak orang muda. Dia bawa budak-budak dia main futsal, tak macam sesetengah orang tu….berpolitik sepanjang hari. Hasilnya.

Sekurang-kurangnya bila main futsal nie, dapat jumpa kawan-kawan, berpolitik sikit dan paling penting, badan kita berpeluh dan sihat….Kuranglah sikit penyakit tu, Insya-Allah.

No comments: