2.03.2009

Angkara Politik: Masa Depan Anak Melayu Diperjudikan

Tengok suratkhabar Utusan Malaysia hari ini, hatiku tersentuh melihat wajah-wajah anak dan adik-adik ini.

Kesian anak-anak ini. Terpaksa belajar hampir 2 jam di bawah panas mentari selepas pintu pagar Tabika Perpaduan Kemas Taman Nelayan Kuala Sungai Pinang, Balik Pulau dirantai dan dimangga JKKK Kuala Sungai Pinang.

Tergamak mereka memperjudikan masa depan anak-anak ini.

Sedih aku mengenangkan nasib anak-anak Melayu yang terpaksa memperjudikan masa depannya akibat percaturan politik kita sendiri yang hanya memetingkan diri sendiri tanpa melihat kesan kepada generasi masa depan.

Maybe… aku nak pinjam ayat dari Hambali Latiff dalam blognya (www.hambali1.blogspot.com)…. Penyakit PAS Terengganu sudah menjangkit sampai ke Pulau Pinang. Kalau dulu, antara tahun 1999-2004, inilah juga yang berlaku ke atas anak-anak Terengganu.

Kini menular ke Pulau Pinang plak. Selepas ini, ke mana plak. Namun aku mengharapkan agar anak-anak di Lembah Pantai ini terus mendapat pendidikan yang terbaik.

Marilah kita sama-sama matang berpolitik, jangan gadaikan masa depan anak-anak kita. Allahyarham Aminuddin Baki pernah berpesan, jangan sampai pelajar-pelajar Melayu jadi seperti ‘Itik di air matu kehausan, ayam di kepuk mati kelaparan’.

No comments: