6.03.2009

Pemuda Adakan Kursus Latih Pemidato Setiap Bahagian

Pemuda UMNO akan mengadakan kursus Asas Jentera Unit Pidato pada 5-7 Jun ini bagi memberi latihan dan persediaan yang secukupnya kepada ahli pergerakan itu dari sudut penganjuran serta keupayaan untuk mengadakan ceramah di peringkat bahagian di seluruh negara.

Pengerusi Unit Pidato dan Penghujahan Umumnya, Lokman Noor Adam berkata kursus berkenaan akan memberi pendedahan kepada para peserta tentang bagaimana kaedah serta pelaksanaan bagi melicinkan sebarang ceramah atau forum kelak.

Menurut beliau seramai 120 peserta daripada seluruh bahagian dijangka akan menghadiri kursus tersebut yang berlangsung di Institut Latihan Memperkasa UMNO (ILMU) di Pahang.

"Kursus ini terbuka kepada mana-mana ahli Pemuda di peringkat bahagian yang berminat dan pendaftaran masih lagi dibuka sehingga esok. Berdasarkan pendaftaran terkini, sambutan yang diterima amat mengalakkan.

"Ini bermakna ramai ahli-ahli kita di akar umbi yang berbakat serta mahu menceburkan diri dalam pemidato ini. Kita berharap dengan pelaksanaan kursus seperti ini, akan lahir lebih ramai tokoh-tokoh Pemuda yang bukan sahaja mampu menguruskan sesi ceramah malah jauh daripada itu", katanya kepada laman webPemuda di sini, hari ini.

Menurut Lokman lagi, modul yang akan digunapakai sepanjang kursus itu adalah berbentuk ceramah serta pembentangan kertas kerja oleh tenaga professional daripada luar UMNO.

Selain daripada itu, kita juga akan menerapkan beberapa kaedah lain yang diyakini bakal memberi satu kemahiran kepada peserta kursus yang hadir nanti.

Menjelaskan lebih lanjut, Lokman seterusnya menambah para peserta yang menujukkan kebolehan serta keupayaan yang tinggi akan dipilih untuk menghadiri satu lagi kursus yang akan diadakan pada 19-21 Jun ini.

"Kursus pada tarikh itu merupakan kelolaan Sekretariat Penerangan Dan Komunikasi Pemuda UMNO yang mana ianya akan meberi tumpuan khusus terhadap aspek pemidato.

"Daripada sinilah kita akan terapkan serta melatih mereka yang akan menjadi pemidato Pemuda UMNO untuk berceramah dan sebagainya", kata beliau.

No comments: